onsdag 16 december 2020

Film om schizofreni i en musikers liv


Love & Mercy, Amerikansk långfilm från 2014 på SVTplay till 26 december

Filmen handlar om Beach Boys och deras musikaliska motor Brian Wilson som under en tid var drabbad av paranoid schizofreni. Han hörde röster och musiken han skapade hörde han på samma sätt. Filmen berättar om kärlekens betydelse, för kvinnan han träffar befriar honom från en demonisk terapeut och så småningom från diagnosen.

 https://www.svtplay.se/video/29250378/love-och-mercy?start=auto

Jag blev väldigt berörd av scener där Brian dominerade sina bandkompisar med sin svada. Kamraterna förskte lyssna på honom och ta det han sade på allvar, fast ibland var det väldigt kaotiskt. Då kände jag igen mig på två sätt. Jag kom ihåg situationer där jag fångat  mina närmaste i mina berättelser och jag kom ihåg hur det kändes att långt senare skämmas över sig själv så att kroppen skriynklas ihop.  Det var bra känslor att komma ihåg. För nu är det länge sedan jag drabbades av något sådant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar